Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Danił (PPL): Jak sfinansować CPK?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Danił (PPL): Jak sfinansować CPK?
fot. PPLMarcin Danił, członek zarządu PPL
PPL szykuje się do finansowania CPK. Jak na razie rozważane są wszystkie opcje, od emisji obligacji, przez giełdę, po sprzedaż udziałów w portach regionalnych. O tym, jak ten proces może przebiegać, rozmawiamy z Marcinem Daniłem, członkiem zarządu Polskich Portów Lotniczych.

Łukasz Malinowski, Rynek Lotniczy: Centralny Port Komunikacyjny pod zmianie władz na szczeblu krajowym zrezygnował z zagranicznego inwestora strategicznego i zdecydował się na większe zaangażowanie Polskich Portów Lotniczych (PPL). Pod koniec ubiegłego roku ogłoszono, że PPL mają objąć 49 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko. Pozostałe 51 proc. ma zostać w rękach CPK. PPL nie dysponuje kwotą 9 mld zł, aby wyłożyć ją na nabycie udziałów i będzie się musiał zadłużyć. Jak sfinansujecie waszą część wkładu w CPK?

Marcin Danił, członek zarządu PPL: Kluczowym elementem naszego planu finansowania wkładu PPL w CPK są środki własne, które będziemy sukcesywnie wypracowywać do 2032 roku. Zakładamy, że 4,6 mld zł pokryjemy z zysków netto. Już teraz na naszym koncie jest 1,5 mld zł, a każdego roku będziemy dokładać co najmniej 500 mln zł. Modernizacja Lotniska Chopina, którą obecnie realizujemy, także generuje nadwyżki finansowe, co może jeszcze zwiększyć naszą zdolność inwestycyjną.

Warto pamiętać, że PPL to nie tylko Lotnisko Chopina – to również spółki takie jak Baltona i Welcome Airport Services, które generują solidne zyski. Mamy też ponad ¾ udziałów w Kraków Airport, gdzie liczymy na to, że w końcu zaczniemy otrzymywać dywidendę. Jeszcze przed zakończeniem modernizacji Lotniska Chopina roczne zyski GK PPL mogą przekraczać 1 mld zł.

Jeśli chodzi o finansowanie dłużne – analizujemy różne scenariusze. Mamy doradcę finansowego, który pomaga nam w przygotowaniu najlepszej strategii. Na stole leży m.in. opcja emisji papierów dłużnych, a nawet emisji publicznej, która mogłaby zaangażować społeczeństwo w ten projekt. Jednak ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły – priorytetem jest wybór rozwiązania, które będzie najkorzystniejsze zarówno dla PPL, jak i dla całej Grupy CPK.

Jak będzie zatem wyglądał harmonogram dalszych działań?

Obecnie jesteśmy na etapie finalizacji prac z doradcą finansowym, który wspólnie z nami i CPK opracowuje kolejne kroki i zadania. To kluczowy moment – po zamknięciu tego etapu przejdziemy do fazy rozmów z instytucjami finansowymi, które mają wesprzeć finansowanie projektu. W tym zakresie już ogłosiliśmy postępowanie, więc wszystko toczy się zgodnie z harmonogramem.

Wstępnie zakładamy, że najkorzystniejszym scenariuszem będzie emisja obligacji. Jednak kto konkretnie będzie je plasował na rynku – to zależy od podejścia naszych partnerów i wypracowanego modelu finansowania. Z naszego punktu widzenia bardziej prawdopodobne jest zaangażowanie kilku banków niż jednego dużego gracza, który pokryje całość.

Warto podkreślić, że umowa transakcyjna, nad którą pracujemy, będzie miała trzy kluczowe elementy: umowę inwestycyjną, nową umowę spółki CPK.Lotnisko oraz umowę z instytucją finansową, która zapewni wsparcie finansowe. To kompleksowy i złożony proces, ale jesteśmy dobrze przygotowani do jego realizacji.

Minister Lasek mówił ostatnio, i taka kwota znalazła się w tym postępowaniu, że analizy PPL i CPK dotyczące struktury finansowania projektu szacują, że wzrost komponentu długu wyniesie do 6 mld zł.

Rzeczywiście, w dokumentacji postępowania pojawiła się kwota do 6 mld zł długu, ale podkreślam – to nie jest ostateczna kwota. Musimy mieć elastyczność działania. W tej chwili analizujemy różne scenariusze i musimy brać pod uwagę kilka zmiennych.

W kontekście struktury finansowania myślimy o tym, by te 1,6 mld zł, które już mamy, przeznaczyć na kapitał spółki CPK.Lotnisko. To może być bardziej efektywne niż alokowanie tych środków na rozbudowę Chopina, którą moglibyśmy sfinansować z długu. Z finansowego punktu widzenia kapitał własny jest droższy od długu – oczywiście przy założeniu, że zachowamy zdrowe proporcje.

Potrzebujemy również pewnego zapasu finansowego, zwłaszcza że analizujemy możliwość dofinansowania inwestycji w Modlinie. Do końca roku chcemy zamknąć kwestie formalne związane z udziałem PPL w CPK. To oznacza, że musimy podpisać zarówno umowę z instytucjami finansującymi, jak i nową umowę spółki. W tych dokumentach musimy szczegółowo określić, kto i w jaki sposób będzie spłacał dług po roku 2032 – czyli po uruchomieniu CPK. To kluczowy element, który wymaga jeszcze precyzyjnego opracowania.

Jak to będzie wyglądało z punktu widzenia samego PPL? Tzn. co się stanie z obecną spółką PPL w przyszłości, jak już nie będzie zarządzała Lotniskiem Chopina? I jaki podmiot będzie spłacał zaciągane teraz zobowiązania?

To jest kluczowe pytanie i rzeczywiście wymaga precyzyjnego określenia. Dziś PPL to silna i stabilna spółka z mocnym zapleczem finansowym – nasze przychody i zyski opierają się głównie na działalności Lotniska Chopina. Ale co się stanie, gdy stołeczny port przestanie funkcjonować, a operacje zostaną przeniesione do CPK?

To właśnie teraz jest jednym z najważniejszych elementów rozmów z instytucjami finansowymi. Musimy im jasno pokazać, kto będzie odpowiadał za spłatę zaciąganych obecnie zobowiązań po roku 2032. I stąd też potrzeba nowej umowy spółki CPK.Lotnisko – aby jasno zdefiniować role i odpowiedzialności PPL oraz CPK po otwarciu nowego portu. To są bardzo istotne kwestie, które musimy dokładnie uregulować, aby zapewnić stabilność finansową i operacyjną całego projektu.

Jaką rolę w tym procesie mogą odegrać tereny obecnego Lotniska Chopina?

Tereny obecnego Lotniska Chopina mają ogromne znaczenie dla przyszłości Warszawy i całego projektu CPK. Po przeniesieniu ruchu cywilnego do nowego portu w Baranowie część infrastruktury na Okęciu z pewnością zostanie – i to nie jako relikt, ale jako aktywo, który może być wykorzystany na wiele sposobów.

Znaczna większość gruntów należy dziś do PPL i ich wartość jest znacząca – kilka lat temu szacowano ją na około 4 miliardy złotych, dziś ta kwota z pewnością jest dużo wyższa. Taki majątek może posłużyć jako zabezpieczenie przy emisji obligacji lub finansowaniu inwestycji, ale nie to jest dla nas najważniejsze.

Kluczowe jest, by przyszłość tego obszaru była projektowana mądrze, we współpracy z miastem i mieszkańcami. Chcemy uniknąć scenariusza, w którym działamy jednostronnie. To nie będzie deweloperski sprint – potrzebna jest partnerska rozmowa o tym, co najlepiej służy Warszawie.

W przestrzeni publicznej pojawiły się ciekawe propozycje – na przykład utworzenie centrum innowacji związanych z technologiami lotniczymi, we współpracy z instytucjami naukowymi, takimi jak Instytut Łukasiewicza. To kierunek, który może połączyć potencjał tych gruntów z ambicjami rozwoju nowoczesnej gospodarki.

Na pewno nie zamykamy się na żaden scenariusz, ale podkreślam: wszystko musi odbyć się transparentnie i z myślą o długofalowej wartości dla Warszawy, gospodarki i mieszkańców.

Wspomniał Pan wcześniej o spółkach z Grupy PPL, takich jak Welcome czy Baltona. Jaka będzie ich rola?

Jako Grupa PPL dysponujemy szerokim portfelem aktywów – nie tylko Lotniskiem Chopina, ale też spółkami zależnymi, takimi jak Welcome Airport Services czy Baltona, które w przyszłości mogą pełnić ważną rolę operacyjną w nowym porcie centralnym. Dziś są to silne, rentowne podmioty, które przynoszą konkretne zyski i będą stanowić istotne wsparcie dla całego projektu CPK.

Oczywiście nie wykluczamy w przyszłości także innych decyzji kapitałowych – analizujemy różne warianty. Nie mówię tu o sprzedaży naszych kluczowych aktywów, ale są też inne spółki w Grupie, czy też udziały w regionalnych portach lotniczych, które potencjalnie mogłyby zostać zbywane, jeśli uznamy to za uzasadnione ekonomicznie i strategicznie.

Weźmy na przykład Kraków Airport – posiadamy tam 76% udziałów, co stanowi bardzo wartościowe aktywo. Ewentualna dezinwestycja w takim przypadku wymagałaby oczywiście głębokich analiz, rozmów z samorządami i zgody właścicielskiej. Ale nie zamykamy się na żadne rozsądne scenariusze, które mogłyby wesprzeć nasz montaż finansowy i wzmocnić Grupę w perspektywie budowy CPK.

Dla nas najważniejsze jest, by budować elastyczność finansową i operacyjną – tak, aby PPL jako inwestor był stabilnym i przewidywalnym partnerem. Dziś już jesteśmy taką instytucją, ale chcemy być jeszcze silniejsi, by móc z sukcesem współprowadzić największy projekt infrastrukturalny w historii Polski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Infrastruktura i lotniska

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Łukasz Malinowski 21 maja 2025

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Prawo i polityka

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Redakcja 14 maja 2025

Nowela ustawy o CPK.  Kolejny ważny krok

Prawo i polityka

Zobacz również:

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Infrastruktura i lotniska

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Łukasz Malinowski 21 maja 2025

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Prawo i polityka

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Redakcja 14 maja 2025

Lotnisko Chopina: To będą rekordowe wakacje!

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: To będą rekordowe wakacje!

Łukasz Malinowski 15 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Infrastruktura i lotniska

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Łukasz Malinowski 21 maja 2025

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Prawo i polityka

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Redakcja 14 maja 2025

Nowela ustawy o CPK.  Kolejny ważny krok

Prawo i polityka

Zobacz również:

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Infrastruktura i lotniska

Dariusz Kuś (CPK): Prace projektowe trwają, Termin nie jest zagrożony

Łukasz Malinowski 21 maja 2025

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Prawo i polityka

Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK

Redakcja 14 maja 2025

Lotnisko Chopina: To będą rekordowe wakacje!

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: To będą rekordowe wakacje!

Łukasz Malinowski 15 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5